obrázek

Jak nepadnout do vánoční pasti na peníze?

Vánoce jsou pro obchodníky svátkem roku – a pro peněženky často noční můrou. Reklamy, akce, výprodeje a slevové dny tlačí na spotřebitele ze všech stran. Výsledek? Mnozí lidé utratí víc, než si mohou dovolit, a v lednu pak čelí nepříjemnému vystřízlivění. Vánoční past přitom není jen o půjčkách, ale i o drobných výdajích, které se postupně nasčítají.


Psychologie svátečních nákupů

Obchody umí s emocemi pracovat. Vánoční hudba, světýlka, vůně cukroví – to všechno vytváří atmosféru, která svádí k impulzivním nákupům. Přidáte k tomu marketingová hesla typu „jen dnes“ nebo „poslední kusy“ a logika jde stranou. Mnozí tak pořizují dárky, které příjemce ve skutečnosti nepotřebuje, ale které vypadají dobře zabalené pod stromečkem.


Skryté náklady svátků

Dárky jsou jen částí celkového účtu. Připočtěte si vánoční dekorace, slavnostní jídlo, cesty za rodinou nebo kulturní akce. Každá z položek zvlášť působí zanedbatelně, ale dohromady může činit tisíce korun. Typické je také spoléhání na kreditní karty s tím, že „to v lednu nějak splatím“. Právě to ale otevírá dveře k drahému úvěrovému kolotoči.


Role krátkodobých půjček

Nabídky půjček „na dárky“ se objevují pravidelně. Nízké částky, rychlé schválení, zdánlivě výhodné podmínky. Jenže jakmile se připočte RPSN nebo různé poplatky, může se dárková radost změnit v dlouhodobý závazek. Mnoho domácností pak v únoru zjistí, že za pár minut sváteční euforie budou splácet ještě celý rok.


Vliv na osobní rozpočty

Pro některé rodiny jsou Vánoce doslova zatěžkávací zkouškou finanční gramotnosti. Podle průzkumů se právě v tomto období ukazuje, zda lidé mají rezervy, nebo zda žijí „od výplaty k výplatě“. Ti druzí jsou logicky mnohem náchylnější propadnout lákavým reklamním slibům a sáhnout po drahém úvěru.

Oblíbené společnosti

© 2018-2025 GJ.cz Všechna práva vyhrazena.