Přísnější technické kontroly zasáhnou i majitele veteránů
Přísnější kontroly přicházejí
Od příštího roku se motoristům začne psát nová kapitola. Ministerstvo dopravy zpřísňuje technické kontroly a nešetří ani majitele veteránů. Cíl? Zvýšit bezpečnost a vytlačit z provozu auta, která tam už dávno nemají co dělat. Na papíře to zní rozumně, v praxi to ale může bolet.
Konec formálních prohlídek
Zatímco dnes bývají kontroly historických vozidel spíš formalita, nová pravidla přinášejí skutečný test kondice. Brzdy, světla, podvozek, hlučnost - všechno půjde pod drobnohled. Žádné mávnutí rukou nad „drobností“, žádné oči přimhouřené kvůli patině. Majitelé veteránů si budou muset sáhnout do kapsy, protože ne všechna auta projdou bez úprav. A kdo má v garáži poklad po dědovi? Ten si možná poprvé položí otázku, jestli ho vůbec ještě pustí na silnici.
Digitální oko kontrolorů
Změní se i způsob, jakým se bude sledovat historie vozidla. Kontroloři dostanou přístup do jednotné databáze, kde uvidí všechny předchozí závady i opravy. Systém tak konečně přestane trpět na takzvané „turisty“, kteří objíždějí stanice, dokud nenarazí na shovívavého technika. Pokud auto opakovaně propadá, skončí v registru s omezením provozu. Nevyhovíš - nejezdíš.
Emise, hluk a vyšší pokuty
Řidiče běžných aut čekají přísnější limity u emise a hluku, a také vyšší sankce. Provozovat vůz bez platné technické? Nově to vyjde mnohem dráž. Úřady tvrdí, že značná část nehod má původ v technickém stavu vozidel, takže chtějí sjednotit a zpřísnit podmínky. V překladu: na benevolenci se už nehraje.
Veteráni proti byrokracii
Ozývají se samozřejmě veteránské kluby. Argumentují kulturní a historickou hodnotou těchto aut - že nejsou jen dopravními prostředky, ale součástí dědictví. Jak má třeba Škoda z padesátých let splnit dnešní hlukové normy? Ministerstvo však trvá na svém: bezpečnost má přednost. Kompromis by podle nich znamenal přehlížení rizik. A tak se zdá, že i benzín vonící po historii bude muset projít filtrem moderního světa.







