Češi si půjčují hlavně na bydlení, auto a vybavení domácnosti
Bydlení jako motor dluhů
Hypotéky a úvěry na bydlení dál hrají první housle. Není to překvapení. Český sen o vlastním bytě nebo domě se bez půjčky často neobejde. Ceny nemovitostí se vyšplhaly tak vysoko, že i lidé s nadprůměrnými příjmy počítají každou korunu. A když už se rozhodnou, sahají po hypotéce, protože vlastní úspory dnes pokryjí sotva zálohu. Banky tak dál pumpují miliardy do realitního trhu a domácnosti se zadlužují na desítky let dopředu.
Auto na splátky jako samozřejmost
Na druhé příčce dlouhodobě stojí spotřebitelské úvěry na auta. Ať už nové, nebo ojeté, v českých ulicích se většina vozů „jezdí na úvěr“. Leasing se stal něčím jako měsíčním předplatným mobility. Mladší rodiny nebo lidé dojíždějící za prací z menších měst do krajských center často ani jinou možnost nemají. Vlastní kapitál? Spíš výjimka než pravidlo.
Domácnost na splátky
Na třetím místě se drží půjčky na vybavení domácnosti. Nábytek, televize, lednice - všechno, co dřív bývalo na pořadníku, dnes láká na nulové navýšení a okamžité dodání. Obchodní řetězce to mají promyšlené: člověk přijde pro mikrovlnku, odejde s úvěrovou smlouvou. Přesto Češi už nejsou tak lehkověrní jako před deseti lety. Častěji počítají RPSN, sledují celkové náklady a nenechají se opít reklamní slevou.
Konsolidace jako úniková cesta
Konsolidace půjček si našly pevné místo v portfoliu bank i nebankovek. Kdo se dřív topil v několika úvěrech, dnes ví, že sloučit vše do jedné splátky dává smysl. Nižší úrok, přehlednější splátkový kalendář, menší tlak na rozpočet. V době inflace, kdy rodinné finance dostaly zabrat, jde o přirozenou obrannou reakci. A možná i o známku větší finanční gramotnosti, kterou Češi konečně začínají brát vážně.
Půjčky na radosti mizí ze scény
Úvěry na dovolené, oslavy nebo „jen tak pro radost“? Ty jdou pomalu z módy. Zvlášť u mladších lidí, kteří se naučili čekat, až si na zážitky vydělají. Možná je to návrat k rozumnému hospodaření, možná prostě únava z dluhů. Nabídky na rychlé půjčky na léto sice v reklamách pořád blikají, ale kdo má aspoň trochu rozumu, nechá je bez povšimnutí.







