Refinancování automobilu: když úrok přestává dávat smysl
Koupit si auto na úvěr není nic neobvyklého. V době, kdy nové vozy stojí víc než roční plat průměrného Čecha, je to často jediná cesta, jak se dostat za volant slušného auta. Jenže stejně jako u hypoték, i tady se dá po čase narazit na otázku: neplatím zbytečně moc? A dává vůbec refinancování automobilu smysl, když úvěr bývá na pár let a zůstatek klesá rychleji než cena vozu?
Banky i nebankovní společnosti dnes refinancování aut nabízejí poměrně běžně. Základní princip je prostý – vezmete svůj stávající úvěr, převedete ho jinam a doufáte, že ušetříte. V ideálním světě by to fungovalo přesně tak. Jenže realita se občas podobá spíš obchodnímu labyrintu. Nízký úrok v reklamě totiž často znamená vyšší poplatky nebo delší splatnost, která sice sníží měsíční splátku, ale zvýší celkově zaplacenou částku.
U automobilů hraje roli i jejich rychlá ztráta hodnoty. Zatímco hypotéku splácíte na něco, co obvykle roste na ceně, u auta je to naopak – každým kilometrem mizí kus záruky i tržní hodnoty. Refinancování po dvou letech tak může znamenat, že dlužíte víc, než za kolik by šlo vozidlo prodat. Některé banky proto přistupují k přehodnocení zástavy, jiné vyžadují doplacení části úvěru předem.
Z praxe vyplývá, že největší smysl má refinancování tehdy, když jste úvěr brali v době vysokých sazeb a dnes už trh nabízí o poznání výhodnější podmínky. Nebo když jste se po pár letech dostali do lepší finanční kondice a banka vás náhle vnímá jako méně rizikového klienta. Někdy stačí i to, že jste u stávajícího věřitele bezproblémově spláceli – a konkurence vám nabídne lepší podmínky jen proto, že o vás chce bojovat.
Specifickou kapitolou jsou leasingy. Ty se refinancují obtížněji, protože auto není ve vašem vlastnictví, dokud nesplatíte všechny splátky. Přesto existují případy, kdy se klient dohodne s leasingovou společností na tzv. odkupu smlouvy a převedení financování na jinou instituci. Tady ale vstupuje do hry právní a účetní džungle, která laikovi často přeroste přes hlavu.
Na trhu se objevují i nabídky, které vypadají až příliš vstřícně. „Snížíme vám splátku o třetinu, vyřízení zdarma,“ zní na bannerech. Jenže po důkladnějším pohledu zjistíte, že refinancování v podstatě znamená nový úvěr s prodlouženou dobou splácení a novým poplatkem za sjednání. A najednou už není snížení splátky taková výhra, jak se na první pohled zdálo.
Refinancování automobilu tedy může být chytrý tah, ale také slepá ulička. Záleží na načasování, struktuře smlouvy i na tom, jestli za volantem sedí někdo, kdo rozumí nejen řízení auta, ale i řízení svých financí. Protože úrok může být sice menší, ale chyba v rozhodnutí pořádně drahá.







