
Poškození auta v myčce: Kdy pomůže pojištění?
Automyčky jsou pohodlným a rychlým způsobem, jak udržet auto čisté. Někdy se ale stane, že vozidlo z myčky vyjede s poškrábaným lakem, uvolněným zrcátkem nebo jiným poškozením. V takovém případě přichází na řadu otázka: kdo za škodu zodpovídá a kdy ji kryje pojištění?
Kdo nese odpovědnost?
Pokud dojde k poškození vozidla v automatické myčce, provozovatel je odpovědný za škodu pouze v případě, že byla způsobena jeho vinou – například vadným zařízením nebo chybným postupem. Pokud ale řidič porušil provozní řád (např. nezaklapl zrcátka, špatně najel), odpovědnost přechází na něj.
Kdy pomůže pojištění?
Havarijní pojištění
Havarijní pojištění je klíčem k náhradě škody, pokud:
-
není možné prokázat vinu myčky,
-
se jedná o vlastní chybu řidiče,
-
myčka odmítne odpovědnost a škodu nelze jinak uplatnit.
Pozor ale na spoluúčast, která bývá běžnou součástí smlouvy. Pokud je například nastavena na 5 %, musíte část opravy hradit ze svého.
Pojištění odpovědnosti provozovatele
Pokud je chyba na straně myčky (např. porucha kartáče nebo mechanická závada), může škodu uhradit její pojištění odpovědnosti za škodu. Vy jako řidič musíte:
-
situaci ihned nahlásit obsluze,
-
pořídit fotodokumentaci,
-
vyžádat si záznam z kamer (pokud jsou),
-
sepsat zápis o škodě.
Bez těchto kroků může být pozdější uplatnění nároku komplikované.
Kdy pojištění nepomůže?
-
Pokud škoda vznikla v ruční samoobslužné myčce a nelze prokázat závadu,
-
pokud škoda vznikla v důsledku porušení pokynů myčky,
-
pokud nemáte havarijní pojištění a nelze uplatnit odpovědnost.
Shrnutí
Poškození auta v myčce není neobvyklé. Pokud chcete mít jistotu, že případné opravy nebude nutné platit z vlastní kapsy, zvažte uzavření havarijního pojištění. A v každém případě si při příjezdu do myčky dejte pozor na provozní řád – může rozhodnout, kdo ponese zodpovědnost.