obrázek

Nové povinné vybavení aut od roku 2026: řidiče čekají změny, které je budou něco stát

Nová povinná výbava: víc než jen trojúhelník

Od ledna 2026 začne platit nová sada pravidel pro povinnou výbavu aut. Zatímco dnes si řidič vystačí s trojúhelníkem, lékárničkou a doklady, za dva roky to bude o něco jiný příběh. Ministerstvo dopravy tvrdí, že jen plní evropské směrnice a reaguje na požadavky záchranářů. Ti totiž často dorazí k nehodám, kde by pár minut navíc - nebo správná výbava - mohla rozhodnout.

Vesta pro každého

Reflexní vesta pro všechny pasažéry se stane povinnou výbavou. Dnes ji musí mít jen řidič, ale kdo někdy zůstal stát na dálnici, ví, že kolem auta se motá víc lidí než jen ten za volantem. Tady nejde o šikanu, spíš o logiku – když někdo vběhne do deště nebo tmy, měl by být vidět.

Hasicí přístroj: drobnost, která může zachránit auto

Další novinkou bude povinný hasicí přístroj. Možná ho v běžném provozu nikdo nepoužije, ale když začne něco doutnat v motorovém prostoru nebo kufru, minuta rozhoduje. Hasiči připomínají, že v prvních chvílích po vzniku požáru se dá auto často ještě zachránit. Samozřejmě, pokud člověk ví, co dělá. Zkušenější motoristé si možná vybaví, že podobná povinnost už kdysi byla - a ne všem chyběla.

Alkoholtester: dobrý nápad, nebo past?

Zvláštní debaty vyvolává povinný alkoholtester. Ministerstvo mluví o levnější variantě, která má řidiči pomoct rozhodnout se, jestli může řídit. Na papíře to zní rozumně. Jenže levné testery často ukazují, co chtějí. Jeden by přísahal, že je „čistý“, a přitom by nenadýchal jen z ázraku. Kritici varují, že to může vytvořit falešný pocit jistoty – a to bývá horší než sklenička sama.

Lékárnička pod drobnohledem

Mění se i obsah autolékárničky. Stará už nestačí – nová bude muset mít izotermickou fólii, gumové rukavice a další drobnosti s neprošlou lhůtou. Vypadá to jako detail, ale pro mnohé řidiče to znamená další pravidelný výdaj. A domácnost, kde jsou dvě nebo tři auta, to pozná. Náklady na provoz se prostě zase o něco zvednou.

Kolik to celé bude stát

Automobilové asociace počítají, že kompletní výbava vyjde na dva až tři tisíce korun. Nejde o likvidační částku, ale připočtěte k tomu další povinnosti, STK, pojištění, výměny lékárniček... a suma se sčítá. Stát tvrdí, že jde o investici do bezpečnosti. Jenže když se člověk podívá do peněženky, napadne ho jiná otázka: kolik bezpečí si vlastně může dovolit?

Oblíbené společnosti

© 2018-2025 GJ.cz Všechna práva vyhrazena.