obrázek

Autonomní vozidla na českých silnicích: odpovědnost má nést výrobce

Debata o budoucnosti autonomních vozidel se v posledních měsících posunula do další fáze. Stát připravuje legislativní rámec, který by umožnil jejich postupné zapojení do běžného provozu. Klíčovým bodem, na kterém si ministerstvo dopravy zakládá, je přenesení odpovědnosti za případné nehody z řidiče na výrobce technologie. Tento krok má reflektovat realitu, kdy rozhodující roli při řízení přebírá software a umělá inteligence, nikoliv lidský faktor.

Dosud české i evropské právo vycházelo z předpokladu, že řidič je primárním subjektem odpovědným za provoz vozidla. V případě autonomních systémů však tento princip naráží na své limity. Pokud dojde k nehodě, těžko lze vinit pasažéra, který za volantem de facto neřídí. Právě proto se připravuje úprava, jež umožní přesně definovat výrobce, respektive dodavatele softwaru a senzorických technologií, jako subjekt, jenž ponese následky.

Odpovědnost výrobců má zároveň motivovat automobilky a technologické firmy k maximální bezpečnosti jejich systémů. Základem bude povinné testování v reálném provozu a detailní certifikace algoritmů. Na stole jsou také úvahy o speciálním fondu, do kterého by výrobci přispívali a z něhož by se hradily škody v případech, kdy se nepodaří určit jednoznačného viníka.

Česká republika tímto krokem kopíruje trend, který je patrný v Německu nebo ve Francii. Zároveň se snaží připravit na budoucnost, kdy autonomní doprava nebude jen technologickou vizí, ale součástí každodenní reality. Legislativa má ambici nabídnout jasná pravidla pro všechny účastníky provozu a předejít sporům, které by bez jasně stanovené odpovědnosti mohly končit vleklými soudními řízeními.

Oblíbené společnosti

© 2018-2025 GJ.cz Všechna práva vyhrazena.